pandemrix.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
 

 

 

Cervarix en Baarmoederhalskankervaccinatie 2010 - Overzicht Google Alerts
In maart 2009 zijn de eerste prikken Cervarix gezet in de bovenarmen van tieners tussen 13-16 jaar. Dit was in het kader van de inhaalcampagne alvorens in september 2009 de 12-jarige meisjes aan de beurt zouden zijn. Vanwege de hype rondom de mexicaanse griep en de nieuwe vaccinatiegolf is deze vaccinatieronde voor 12-jarigen uitgesteld tot maart 2010. Bij deze tweede ronde zouden ook de meiden van 13-16 jaar opnieuw een uitnodiging krijgen om zich alsnog te laten vaccineren. Bij de eerste ronde lieten namelijk meer de helft van de meiden de prik voor wat hij was. Ieder meisje zou uiteindelijk drie prikken dienen te krijgen.
 
Inmiddels is het zover: de tweede ronde is gestart en het lijkt opvallend stil op internet. Zoals bekend was vooral de berichtgeving op internet dé grote reden voor de gebrekkige populariteit van dit vermeende vaccin tegen baarmoederhalskanker. Misschien ben ik te negatief geworden door de vorige ronde (en mede ook door die massa-manipulatie rondom de mexicaanse griep) dat ik bijna argwanend ben over de relatieve stilte. Zou dit misschien ook een onderdeel zijn van het plan? Laten we alles zo geruisloos mogelijk doen? In '2010-promotiecampagne van het RIVM' wordt gesproken over het inzetten van een reclamebureau voor jongeren waardoor ook meer op de emotie wordt ingezet.
 
Om het geheel toch te volgen heb ik me geabonneerd op zogenaamde google-alerts die emails versturen met daarin links naar websites die over cervarix berichten en over baarmoederhalskanker. Ik ben voornemens de interessantere links op deze pagina te plaatsen, zodat de informatie in ieder geval vindbaar blijft. Misschien draag ik zo ook bij aan een hernieuwde kritische massa tegen deze nieuwe vaccinatiegolf. Ook al moet ik toegeven dat je haast een beetje vaccinatie-moe zou worden van al die propaganda de afgelopen anderhalf jaar.
 
Misschien kan deze vaccinatiemoeheid zich uiten in een weerstand tegen het nemen van al die producten waar vooral de farmaceuten hun uiterste best voor doen om aan de man te brengen. In een artikel van Joop Bouma van Trouw kunnen we lezen over Sanofi Pasteur die allerlei politici hebben benaderd om de baarmoederhalskankervaccinatie populair te krijgen. 
 
Uit een mail van het Nederlandse kantoor van vaccinfabrikant Sanofi Pasteur MSD aan europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD): ’Wat zou het geweldig zijn als Mark Rutte een signaal afgeeft en een oproep tot snelle invoering van maatregelen ter preventie van baarmoederhalskanker openbaar ondertekent, samen met Edith Schippers.
 
Dan moet en zal Wouter Bos en wellicht Balkenende snel volgen. Iets anders kunnen zij aan hun achterban niet verkopen.’ Op de vraag of ze ’haar partijtop’ wil ’overtuigen’, reageerde ze. „Ik zal even contact opnemen met Edith Schippers en Mark Rutte. Ik kom hier dus spoedig op terug.”
 
Dit geeft aan hoe Sanofi Pasteur MSD begin 2008 rechtstreeks volksvertegenwoordigers trachtte te gebruiken in de campagne voor de vaccinatie tegen baarmoederhalskanker. Volgens de inspectie staat het benaderen van parlementariërs op gespannen voet met de Geneesmiddelenwet. In haar rapport waren de namen van de volksvertegenwoordigers onleesbaar gemaakt. (bron: Vaccinverkopers mochten folders niet bij arts laten)
19 maart 2010: Vaccinverkopers mochten folders niet bij arts laten: over onder andere het opmerkelijke instructie die het leger van artsenbezoekers kreeg van Sanofi Pasteur MSD om hun folders niet achter te laten bij artsen, vanwege mogelijke juridische consequenties. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft gesteld dat folders die niet mochten worden achtergelaten om deze reden in het geheel niet gebruikt zouden mogen worden.
 
26 februari 2010: Farmaceut in de fout 
Op 1 april ontdekte ik weer een kritisch artikel van Joop Bouma van Trouw. Hierin beschrijft hij wederom hoe de twee baarmoederhalskankervaccinproducenten via dubieuze angst-inducerende praktijken hebben gestreden om de gunst van de minister van volksgezondheid om toch maar hun vaccin aan te kopen. Uiteindelijk heeft GlaxoSmithKline aan het langste eind getrokken.
 
Sanofi Pasteur MSD zette onder andere tv-presentatrice Angela Groothuizen in om de publieke opinie klaar te stomen voor vaccinatie. GSK sponsorde onder meer een tv-documentaireover een patiënte met baarmoederhalskanker, die moeders opriep hun dochter te laten inenten. GSK en Sanofi bestookten ook Kamerleden met brieven. GlaxoSmithKline verzuimde overigens die documenten aan de inspectie te tonen.
31 mei 2010. In een document van het RIVM staat dat er na de eerste prik een gemiddelde opkomst is geweest van 56% bij alle 12-jarigen. De opkomst varieert van 42% tot 65%. Het aantal meisjes dat een oproep heeft gehad bedraagt 95.399 waarvan er 53.181 de eerste prik hebben gehaald. In juli zouden de cijfers voor de tweede opkomst bekend moeten zijn en tegen het einde van het jaar ook de cijfers na de derde prik.

Reacties

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl